דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה מתכוונים כשאומרים התפתחות הילד 

מאת    [ 07/12/2011 ]

מילים במאמר: 560   [ נצפה 4072 פעמים ]

         למה מתכוונים כשאומרים "התפתחות הילד"?

א. שושן מגדיר את המונח התפתחות כ"השתלשלות, התקדמות מדורגת". ברוח זו אפשר להשוות את התפתחות הילד לבניין רב – קומות בו שלב ההריון והינקות המוקדמת מייצגים את היסודות והבסיס של הבניין, ותקופת הגיל הרך שלפני בית הספר מייצגת את קומת הקרקע והכניסה לבניין. 

ההתקדמות המדורגת בתהליך ההתפתחות של האדם נעשית על פי סדר התפתחות אחיד, בקו רצף עולה המאפשר לחזות מראש את השלב הבא בבניין, אך קצב המעבר משלב לשלב שונה מילד לילד. טווח הנורמה של כל שלב נע מהתפתחות שהיא מתחת לנורמה ומוגדרת (בהתאם לעוצמת הפער בינה לבין הממוצע) כ"עיכוב" או "איחור" התפתחותי", "פיגור קל", "פיגור בינוני" ו"פיגור קשה", התפתחות איטית בטווח הנורמה, התפתחות ממוצעת והתפתחות מואצת בהשוואה לנורמה. 

מקובל להעריך את רמת התפתחותו של הילד על פי יכולתו לקלוט מידע, לעבד מידע וליישם מידע (תהליך של קלט – עיבוד – פלט). יכולת זו נבדקת על פי רמת תפקודו של הילד בארבעה תחומים מרכזיים


    • תחום תחושה ומוטוריקה (סנסו – מוטורי), הכולל את יכולתו של הילד לקלוט – לעבד וליישם מידע פיזי ותחושתי כמו ראייה, שמיעה, מגע, טעם, ריח, קשב וריכוז, אבחנה חזותית, אבחנה שמיעתית, שליטה בתנועות ובשרירים גסים ועדינים, שיווי משקל, ויסות כח, תכנון תנועות, תיאום בין שני צידי הגוף, תיאום עין – יד, חציית קו האמצע של הגוף, ועוד ועוד.
    • תחום רגשי הכולל את תחושת המסוגלות, הדימוי והביטחון העצמי של הילד, רמת המוטיבציה לבטא ולפתח את כישוריו, יכולת דחיית סיפוק, ריסון עצמי לצד בקרה ושליטה בתגובות, עצמאות ואחריות אישית תוך ביטוי חופשי של רגשות / צרכים / העדפות, סף תסכול ויכולת התמודדות עם קושי / הפסד / כישלון, ועוד.
    • תחום חברתי המתבטא במעבר מתפיסה אגוצנטרית לתפיסה מציאותית של "שווה בין שווים". מעבר זה כולל מיומנויות חברתיות ומגוון כישורי חיים, כמו יצירה וטיפוח קשר עם בני גילו ועם מבוגרים, התמודדות עם יחסי קח ותן הדדיים תוך יכולת לוותר, יכולת לשתף פעולה עם נכונות לתרום ולהיתרם מהזולת, יכולת להתמודד עם הוראות חיצוניות / דמויות סמכותיות / גבולות / חוקי משחק מובנה, יכולת להתחשב, להזדהות ולגלות אמפתיה לרגשות ולצרכים של האחר, ועוד.
    • תחום שכלי הכולל מגוון רחב של מיומנויות וכישורי חשיבה, כמו – זיכרון חזותי ושמיעתי, הבנה, מיון, הכללה, השוואה, הסקת מסקנות, המשגה והסמלה, הפשטה, תכנון, פתרון בעיות, הבחנה בין טפל לעיקר, אוצר ידיעות, הבנה והבעה שפתית על מרכיביה השונים, חשיבה כמותית, ביטוי יצירתי בציור ובמשחק סוציו דרמתי, הבנת רצף של יחסי סיבה – תוצאה, ועוד. 

ראוי לציין שהחלוקה לתחומים אלה מלאכותית למדי והיא נועדה לצרכי הערכת רמת תפקודו של הילד ו/או לצורך זיהוי וטיפול ממוקד בקשייו. בפועל, הילד אינו מודע לחלוקה כזו או אחרת, וכמו כולנו - הוא פועל כישות אחת שלמה ומורכבת. יתרה מכך: ישנם השפעות ויחסי גומלין הדדיים בין התחומים השונים ולא אחת קושי בתחום התפתחות אחד משפיע על תפקודו של הילד גם בתחומים אחרים. ניתן להשוות את 4 התחומים ל – 4 גלגלים של מכונית: תקלה בגלגל אחד משבשת את תפקודה של כל המכונית. 

מרבית התיאוריות הסוקרות את התפתחות אישיותו של האדם, כמו קליין, ויניקוט, פיאז'ה, אריקסון ואחרים, רואות את 7 שנות החיים הראשונות לחייו כתקופה קריטית שמעצבת את כוחות ה"אני" שלו ומשפיעה על התפתחותו הסנסו – מוטורית, הרגשית, החברתית והשכלית בעתיד. 

תפיסת הגיל הרך כתקופה קריטית בהתפתחות הילד משמשת נימוק מרכזי למאמץ של גופים שונים לאתר את הילדים המתקשים ולטפל בהם מוקדם ככל האפשר. ההנחה היא שאיתור וטיפול מוקדם עשויים לתת לילד כלים שיסיעו לו לשכלל את תפקודו תוך מניעת החמרה של הקושי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב